Z6_PPGAHG800PDU90QLVJ00ID2NT2
Всичко за електронните услуги в България - бързо и лесно
Z7_PPGAHG800PDU90QLVJ00ID2N35

Продажби от разстояние и извън търговския обект: информация, която трябва да се предоставя предварително на клиентите, писмено потвърждение на договор, отказ от договор, доставяне на стоките, други специфични задължения

Защита правата на потребителите

 

Правата на всеки един потребител са защитени в случай, че търговецът е юридическо лице - дружество, регистрирано в Република България или в държава-членка на Европейския съюз. 

 

В Република България продажбата на стоки и услуги онлайн е уредена със Закона за защита на потребителите.

 

При закупуване на стока от физическо лице – потребителите правят това на свой риск, защото Законът за защита на потребителите не се прилага при сделки между физически лица, а доказването, че физическо лице действа в качеството на търговец често е трудно осъществимо.

 

Законът за защита на потребителите не се прилага и когато и двете страни по договора са юридически лица – търговци или фирми.

 

Проверка за надеждност

 

Преди закупуване на стока онлайн е редно да се провери дали е надежден търговецът. 

За тази цел трябва внимателно да се разгледа онлайн магазина, от който предстои да се направи покупка.

 

Проверка на репутацията

 

Препоръчително е да се направи проверка в интернет за репутацията на търговеца. За тази цел е необходимо да се пусне името му в търсачка, за да се видят отзивите на хората, които вече са поръчвали от него. Много е вероятно, ако е измамник, пострадалите потребители вече да са се оплакали по форуми, блогове, социални мрежи и др.

 

Може да се направи проверка в специализирани сайтове (https://whois.domaintools.com/ или https://who.is/) къде се хоства сайтът и в коя държава е регистриран домейнът на търговеца. Така потребителите ще бъдат сигурни дали пазаруват от търговец в рамките на Европейския съюз.

 

Редно е да се направи проверка на данните за контакт с търговеца. Ако е оставен само формуляр за обратна връзка и електронен адрес, може да се окаже невъзможно да се осъществи връзка с него при проблем. Наличието на телефон също не е достатъчно за връзка с търговеца, защото некоректните търговци лесно могат да блокират обажданията.

 

Потребителите не бива да се доверяват, ако в сделката се намесват трети лица, които се представят за посредници.
Ако клиентът попадне на нереално ниски цени в сайт за онлайн търговия, най-вероятно става въпрос измама или подвеждане (може да се наложи заплащането на скрити такси).

 

Не трябва да се пазарува от сайтове, които се отварят чрез линк от спам имейли и съобщения с неясен произход и подател.

 

Гарантиране на сигурност

 

При пазаруване от сайта на известен търговец, за по-голяма сигурност, е препоръчително да се направи проверка на уеб адреса. Голяма част от онлайн  измамите са свързани със сайтове-дубликати, имитиращи оригиналните. 

 

Потребителят трябва да се увери, че интернет страницата е защитена. За целта трябва да се потърси знак за сигурност (например на компания за антивирусен софтуер), който показва, че сайтът е сканиран, проверен и безопасен. Подобна гаранция ще защити от кражба на идентичност, измама с кредитни карти, спам и др.

 

Клиентът трябва да провери дали сайтът използва криптиране при предаване на информация по интернет, като потърси символ „катинарче“ за заключване на страницата. Сигурната връзка се разпознава по това, че уеб адресът започва с https:// (а не само с http://).
При предоставена възможност е препоръчително да се избира опцията за плащане с наложен платеж, като задължително се прави преглед на получената стока преди плащане. 

 

Ако опцията за плащане е само онлайн – потребителите трябва да използват кредитна или дебитна карта – така ще има възможност за оспорване на плащането при измама.

 

Препоръчва се избягването на плащания по интернет, както и въвеждането на каквато и да е информация или лични данни, при ползването на публичен интернет, като например в паркове, бензиностанции, хотели, ресторанти и други.

 

Задължителна информация, която търговецът следва да предостави на потребителите преди сключването на договор с тях

 

Информацията, която задължително трябва да присъства на сайта включва:

 

- Наименованието и адреса на търговеца, телефон за контакти, имейл адрес;

 

- Най-важните характеристики на стоката или услугата;

 

- Крайната цена с включени всички данъци и такси;

 

- Срока, за който търговецът се ангажира да достави стоката;

 

- Стойността на пощенските или транспортните разходи, ако не се включени в крайната цена;

 

- Правото на потребителите в срок от 14 дни да се откажат от договора от разстояние;

 

- Наличието на 24 месечна законова гаранция;

 

- Кои са органите за Алтернативно решаване на спорове;

 

- Линк към платформата за онлайн решаване на спорове.

 

Ако търговецът е регистрирано в Република България или в държава-членка на Европейския съюз юридическо лице – правата на потребителя ще бъдат защитени със сигурност. При избор за пазаруване от търговец, регистриран извън Европейския съюз – потребителят прави това на свой риск, тъй като нормативните актове нямат екстериториално действие и законодателството е хармонизирано само в държавите-членки на Европейския съюз.

+ Сключване на договор от разстояние

Законодателят е предвидил разпоредби в Закона за защита на потребителите в случаите на сключване на договор от разстояние. Препоръчително е преди сключването на такъв договор клиентите да се запознаят с правата и задълженията си, както и с тези на търговеца.
За договор от разстояние или за договор извън търговския обект е приложимо правото на държава-членка на Европейския съюз, като правата на потребителите не могат да бъдат ограничавани.

 

Договор извън търговския обект е всеки договор между търговец и потребител:

 

1. сключен при едновременното физическо присъствие на търговеца и на потребителя на място, различно от търговския обект на търговеца;

 

2. сключен в търговския обект на търговеца или чрез използването на средство за комуникация от разстояние, непосредствено след като е осъществен личен и индивидуален контакт с потребителя на място, различно от търговския обект на търговеца, при едновременното физическо присъствие на търговеца и потребителя;

 

3. сключен по време на пътуване, организирано от търговеца с цел или резултат продажба или насърчаване на продажбите на стоки или услуги на потребителя.

 

Договорът от разстояние не се прилага за:

 

1. социални услуги, включително социално настаняване, грижи за деца и оказване на помощ за семейства и лица, които са постоянно или временно в нужда, включително оказване на помощ при дългосрочни грижи;

 

2. здравни услуги, предоставяни от медицински специалисти на пациенти с оглед оценка, поддържане или възстановяване на тяхното здравословно състояние, включително предписването, изпълнението на медицински предписания и предоставянето на лекарствени продукти и медицински изделия;

 

3. хазартни дейности, които включват залози с материална стойност в игри на късмета, лотарии, игри в казина и трансакции по залагане;

 

4. финансови услуги;

 

5. придобиване или прехвърляне на недвижимо имущество или за учредяване, придобиване или прехвърляне на ограничени вещни права върху недвижимо имущество;

 

6. строеж на нови сгради, съществено преустройство на съществуващи сгради и отдаване под наем на жилища за жилищни нужди;

 

7. туристически пакети с обща цена;

 

8. разпределено във времето право на ползване на собственост, договори за дългосрочни ваканционни продукти и договори за препродажба и замяна;

 

9. сделки, сключени от лице, осъществяващо публични функции, което по закон е длъжно да е независимо и безпристрастно и като предоставя изчерпателна правна информация, гарантира, че потребителят сключва договора след внимателно обмисляне и след като се е запознал с правния му характер и значение;

 

10. доставка на храни, напитки или други стоки за текущо потребление в домакинството, които се доставят от търговеца при чести и редовни доставки до дома, жилището или работното място на потребителя;

 

11. услуги за превоз на пътници;

 

12. сделки, сключени чрез автомати за продажба или автоматизирани търговски обекти;

 

13. сделки, сключени с телекомуникационни оператори чрез обществени телефони за използването на тези телефони или сключени с цел осъществяване от потребителя на единично свързване по телефон, интернет или факс.

 

Нека се има предвид, че при сключването на договор от разстояние по телефон, договорът влиза в сила и потребителят се обвързва от предложението от деня, в който доставчикът е получил съгласието на потребителя в писмена форма.

 

Комисията за защита на потребителите информира потребителите и търговците за техните права и задължения по отношение на договорите от разстояние и на договорите извън търговския обект.

 

+ Доставка на стоката при продажба от разстояние

Търговецът е длъжен да достави стоката не по-късно от 30 дни от поръчката, освен ако не сте уговорили друг срок. Ако не успее да изпълни поръчката в този срок потребителят има право да развали договора и да получите обратно заплатените суми до 14 дни.

 

При пазаруване от разстояние рискът от загуба или повреда на стоките преминава върху потребителя в момента, в който потребителят приеме стоките.

 

В случай, че е налице опция за преглед или тест преди плащане – възползвайте се от нея, за да сте сигурен при окончателното вземане на решение за покупка на стоки чрез договор от разстояние. В случай, че тези опции не са налични, преценете дали си струва риска от закупуване на стока, която не сте прегледали или тествали.

+ Изпробване на стоките при продажба от разстояние

След като получи стоките, потребителят следва да ги изпробва така, както това би му било разрешено в магазин. 

 

В случай, че изпробването е различно от необходимото, търговецът има право да изплати намалената стойност на стоката. За различно от необходимото се счита всяко изпробване на стоката, което е различно от онова, което се е наложило в практиката за обичайно и разумно изпробване в търговския обект. 

 

Ако изпробването е в повече от това, то продавачът ще има основателна претенция за плащане на намалената стойност на продукта, защото стоката не е изпробвана по обичайния начин, което е довело до нейното овехтяване и/или нарушаване на търговския ѝ вид.

+ Право на отказ от договора от разстояние

В онлайн магазина трябва да е посочено изрично правото на потребителя да се откаже от договора в рамките на 14 дни от получаването на стоката.

 

За да упражни правото си на отказ, потребителят следва:

 

1. да уведоми търговеца за това свое решение и 

 

2. да върне закупената стока преди изтичане на срока от 14 дни. 

 

Тежестта на доказване за упражняване правото на отказ от договора от разстояние се носи от потребителя, поради което е добре той да съхранява всички документи, придружаващи доставката на стоката, както и имейл кореспонденцията си с търговеца. Потребителят може да информира търговеца за желанието си да се откажете от договора по имейл, а не по телефон. Така ще има писмено доказателство за действията си.

 

Потребителят може да направи копие на товарителницата, с която е върнал стоката на търговеца. 

 

При упражнено право на отказ, потребителят заплаща разходите за връщането на стоките. Изключение са случаите, когато търговецът се е съгласил да заплати разходите за връщане, или ако търговецът не го е уведомил, че разходите за връщане на стоките се заплащат от потребителя.

 

Правото на отказ не се отнася за:

 

- Стоки, изработени по поръчка на потребителя;

 

- Стоки с кратък срок на годност;

 

- Стоки, които не могат да бъдат върнати поради хигиенни съображения;

 

- Доставка на запечатан компютърен софтуер, звукозаписи или видеозаписи;

 

- Резервации на хотел;

 

- Наемане на автомобил;

 

- Самолетни билети и други;

 

- Билети за концерти и други развлекателни дейности.

+ Законова гаранция и рекламация

При несъответствие на стоката с договора за продажба потребителят има право да предяви рекламация, като поиска от продавача да приведе стоката в съответствие с договора за продажба. 

 

Потребителят може да упражни правото си на рекламация в срок до две години, считано от доставянето на потребителската стока.

 

Рекламацията на услуги може да се предяви до 14 дни от откриване на несъответствието на услугата с договореното.

 

При предявяване на рекламация може да претендирате за: 

 

- възстановяване на заплатената сума; 

 

- за заменяне на стоката с друга, съответстваща на договореното; 

 

- за отбив от цената;

 

- за безплатно извършване на ремонт. 

 

Рекламацията следва да се предяви в някои от обектите на търговеца, от който е закупена, като се приложат документите, на които се основава претенцията.

 

Продавачът е длъжен да приведе стоката в съответствие с договора за продажба в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията, като след изтичането на този срок, потребителят има право да развали договора и да му бъде възстановена заплатената сума или да иска намаляване на цената на потребителската стока.

Служби за оказване на помощ или решаване на проблеми

+ Европейски потребителски център



Телефон: +3592 986 76 72;
Е-поща: eccnet-bg@ec.europa.eu
eccnet-bg@ec.europa.eu



Последно обновено на 26.10.2021